Agricultura

El temporal destrueix conreus a tot el Mediterrani

24/01/2020

El fred, les intenses pluges, la neu, la pedra, el vent i fins i tot les onades que han entrat a la costa han provocat forts danys en diferents conreus agrícoles per tot el Mediterrani, tot i que de moment no hi ha xifres que en quantifiquin les pèrdues.


A més, el temporal deixa un pagès mort al poble andalús de Níjar. La borrasca Gloria s'ha acarnissat amb el litoral català, que ha patit la pitjor tempesta de llevant d'aquest segle, i ha engolit el delta de l'Ebre.


El segon dia, el temporal ha fet desaparèixer innombrables platges sota l'onatge. Els estralls són notables al delta de l'Ebre, on algunes de les zones més sensibles han quedat completament inundades pel mar, que ha cobert 3.000 hectàrees d'arrossars i ha penetrat tres quilometres terra endins.


A la Comunitat Valenciana, l'organització agrària AVA-Asaja ha alertat que la borrasca Gloria està suposant la successió de "quatre temporals en un: vent, fred, gota freda i pedra", que s'acarnissen amb els cítrics, les hortalisses de temporada i les infraestructures agràries.


El conreu més afectat, amb diferència, són els cítrics que encara s'havien de collir aquesta segona meitat d'una campanya marcada per uns preus en origen elevats a causa de la minva de la collita.


Pel que fa a les hortalisses, hi ha nombrosos camps completament negats que patiran pèrdues de fins al 100 % de la producció, i fins i tot en parcel·les on no fa gaire s'hi havien sembrat patates i cebes els pagesos es veuran obligats a replantar-les.


El ministre d'Agricultura, Pesca i Alimentació, Luis Planas, ha indicat que encara és "molt aviat" per estimar els efectes de la borrasca Gloria al sector agrari i pesquer, tot i que hi ha danys que s'hauran d'avaluar. A més, el temporal també és darrere de la mort d'un pagès aquest dimecres a Níjar (Almeria), després de quedar atrapat a l'interior del seu hivernacle durant un temporal de pedra.