R+D+i

Una plaga de vinya s'ampliarà a 38 països pel canvi climàtic

28/01/2020

Una tesi doctoral desenvolupada a la Universitat de La Rioja (UR) pronostica per al 2050 una persistència significativa d'una plaga que afecta el conreu de la vinya, anomenada Lobesia botrana, que, per efecte del canvi climàtic, es podria ampliar a 38 països, la majoria dels quals estan situats al nord d'Europa.


La mexicana Yuliana Grisel García Martínez ha obtingut el grau de doctora per la UR, amb la qualificació d'excel·lent, després de defensar la seva tesi doctoral, que avalua l'impacte del canvi climàtic sobre la distribució de la vinya i de la plaga de l'arna del raïm Lobesia botrana i Eupoecilia ambiguella, ha detallat aquest dilluns aquesta universitat en una nota.


En el cas de la Lobesia botrana, les projeccions per a l'any 2050 pronostiquen una persistència significativa d'aquesta plaga en regions vitivinícoles molt important de diversos països europeus amb rellevància mundial en el sector, com Portugal, Espanya i Itàlia.


D'altra banda, es preveu que apareguin zones amb increment d'idoneïtat ambiental en 38 països, la major part dels quals estan situats al nord d'Europa i en regions importants en el sector vitivinícola, como algunes d'Alemanya, Àustria, la República Txeca i Suïssa.


Els usos del sòl predominants en aquestes zones afavoreixen l'augment de la humitat relativa, cosa que, per contra, evita mortalitats elevades de les seves etapes de desenvolupament, especialment sensibles a valors baixos.


L'expansió de la plaga es veu facilitada en ser capaç d'alimentar-se de la vinya, però també d'un nombre significatiu d'altres hostes alternatius, ha subratllat.


Aquesta arna constituirà una plaga clau en les zones en què s'implanti de manera innovadora el conreu de la vinya i en les quals hi hagi condicions ambientalment idònies perquè es desenvolupi, encara que aquestes superfícies serien quantitativament molt menors que en el cas de la Lobesia botrana, ha precisat.