Segons l'Observatori Sectorial DBK d'INFORMA (filial de CESCE), líder en el subministrament d'informació comercial, financera, sectorial i de màrqueting a Espanya i Portugal, la facturació en el mercat ibèric de distribució amb base alimentària, considerant globalment l'activitat d'hipermercats, supermercats i establiments d'autoservei a l'engròs, es va situar en 109.135 milions d'euros al 2019, un 2,3% més que al 2018.
Les vendes a Espanya van augmentar un 2,1% i es van xifrar en 92.520 milions d'euros, mentre que a Portugal es va registrar un creixement del 3,0%, fins als 16.615 milions.
Els supermercats i autoserveis van seguir guanyant quota de mercat. Al 2019, les vendes de supermercats i autoserveis van comptabilitzar un augment en el conjunt del mercat ibèric del 2,9%, fins als 86.740 milions d'euros, mentre que el volum de negoci dels hipermercats es va estancar.
Cal destacar el desenvolupament de la xarxa de botigues de proximitat, situades en entorns urbans, amb un horari ampliat i un assortiment en què els aliments frescos, els productes de fleca i els plats preparats tenen una gran importància.
Les mesures decretades per fer front a la pandèmia de la COVID-19 i el fort impacte que tenen en l'activitat del sector de l'hostaleria i la restauració estan afavorint el creixement de la demanda del comerç minorista alimentari al 2020, de manera que aquest any es superaran àmpliament les taxes de variació de la facturació que s'havien comptabilitzat en els últims exercicis.
Malgrat això, la rendibilitat de les empreses del sector s'ha vist afectada per l'ascens dels costos associats a l'adaptació de les seves instal·lacions, especialment a conseqüència de les inversions destinades a formació i equipament d'empleats, eines tecnològiques, senyalística i nous protocols de neteja i desinfecció, així com de l'increment de les despeses de personal.
La transformació digital creixent de les empreses i l'adaptació de les seves estructures logístiques per donar resposta a l'auge del comerç on-line, juntament amb l'aposta pels productes frescos, ecològics i els plats preparats continuaran marcant l'activitat sectorial a curt i mitjà termini.