R+D+i

Els científics confien a solucionar la xilel·la

04/11/2019

La segona conferència científica sobre Xylella fastidiosa, un bacteri que afecta plantes a Espanya, Còrsega i el sud d'Itàlia, principalment, va tancar aquest dimecres les portes a la capital corsa. Ajaccio, esperançada amb les solucions en què treballen els especialistes.


Després d'una primera trobada a Mallorca fa dos anys, la conferència va tornar a reunir un centenar de científics de diferents països que treballen en aquesta pesta que obstrueix el flux de saba bruta d'arbres com l'olivera, o, en el cas de la zona del Llevant i les Balears a Espanya, l'ametller, entre d'altres.


"Tot el territori de la Unió Europea està en perill per la Xylella fastidiosa i com més treballi en equip la comunitat científica més de pressa trobarem solucions a aquesta plaga", va dir al tancament de la trobada Claude Bragard, president del Panell de Sanitat Vegetal de l'Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA, per les sigles en anglès).


El president de l'EFSA, organitzadora de l'esdeveniment, també va insistir a no mantenir la ciència "en una torre de marfil",sinó a compartir el coneixement col·lectiu. D'aquí que a la trobada hi fossin presents alguns dels pagesos que s'han vist afectats per aquest bacteri, detectat per primer cop el 2013 a Itàlia.


"Com passa en les malalties humanes, el bacteri es transmet per vectors amb insectes que s'alimenten de bacteris malalts que els transmeten a plantes sanes. Aquests insectes, pràcticament desconeguts, ara s'estan caracteritzant per espècies per veure quins ecosistemes els són més o menys favorables", va explicar a Efe Antonio Vincent, de l'Institut Valencià d'Investigacions Agràries i membre del Panell de Sanitat Vegetal de l'EFSA.


De moment, no hi ha cap cura terapèutica, ja que si la planta està infectada no hi ha tractament possible. La feina dels científics busca, per tant, establir mesures de control per evitar el contagi amb pràctiques que van des de la reducció de les poblacions del vector amb tractaments químics, com antiinsecticides, fins a la gestió de la coberta vegetal.


"Eliminant la coberta vegetal de les parcel·les a la primavera s'eliminen tots els estadis juvenils de l'insecte", exemplifica Vincent.


La via d'estudi dels projectes científics per al futur és l'augment de la resistència vegetal, experiment que ja ha donat resultat en algunes varietats d'olivera, perquè encara que estiguin afectades pel bacteri no arribin a expressar símptomes de la malaltia i mantinguin una producció comercial normal.