Agricultura

La CE proposa mesures de suport als sectors afectats per la COVID-19

23/04/2020

La Comissió Europea (CE) ha proposat aquest dimecres l'emmagatzematge privat de productes làctics i carn de vacum, a més de noves mesures per ajudar el sector de la fruita i les hortalisses i el del vi a pal·liar l'impacte econòmic del coronavirus.


En particular, Brussel·les planteja ajudes a l'emmagatzematge privat per als làctics (llet en pols desnatada, mantega i formatge) i la carn de vacum, oví i cabrú. Aquest esquema permetrà retirar temporalment productes del mercat per un mínim de dos o tres mesos i un màxim de cinc o sis mesos, cosa que portarà a una disminució de l'oferta disponible i a reequilibrar el mercat a llarg termini.


A més, la CE introduirà flexibilitat a l'hora d'aplicar els programes de suport per al vi, la fruita i les verdures, l'oli d'oliva, l'apicultura i l'esquema de repartiment d'aliments sans a les escoles (llet, fruita i verdures).


Brussel·les també permetrà la derogació excepcional de les nomes sobre la competència aplicables als sectors làctic, de les flors tallades i de les patates, i autoritzarà que es deroguin certes normes per permetre als operadors adoptar mesures col·lectives per estabilitzar el mercat.


Per exemple, el sector làctic podrà planificar de manera col·lectiva la producció de llet, i els de les flors tallades i les patates podran retirar productes del mercat. També es permetrà l'emmagatzematge als operadors privats, tot i que en aquest cas els acords i les decisions només seran vàlides per un període màxim de sis mesos, va precisar la Comissió. La CE també va indicar que seguirà de prop els moviments en els preus de consum per evitar "efectes adversos".


Brussel·les espera que aquestes mesures s'adoptin a finals d'abril, després que els països siguin consultats i votin sobre les mesures, que podrien ser modificades.


La Comissió Europea ha presentat avui un paquet de mesures excepcionals per "donar un suport addicional als mercats agrícoles i d'alimentació més afectats", després de les peticions que han plantejat fa poc tant els estats membres com els productors europeus.