El ministre d'Agricultura, Pesca i Alimentació, www.mapa.gob.es/es/ministerio/luis-planas/Luis-Planas.aspx" target="_blank" rel="noopener">Luis Planas, i el president de la Societat Estatal d'Infraestructures Agràries (SEIASA), Francisco Rodríguez Mulero, han signat avui dos convenis de col·laboració per a l'execució d'una sèrie d'actuacions en matèria de modernització de regadius que suposen una inversió pública de 332 milions d'euros que, sumats a la iniciativa privada, mobilitzarà un total de 500 milions d'euros.
Un d'aquests convenis suposa la posada en marxa de les inversions per a la millora de l'eficiència i la sostenibilitat dels regadius, incloses en el Pla de recuperació, transformació i resiliència (PRTR) de l'economia espanyola que, en aquesta primera fase, abasta 45 actuacions amb una inversió pública de 260 milions d'euros. Amb les aportacions privades pujarà als 325 milions d'euros en total.
El segon acord de col·laboració que s'ha signat avui és per dur a terme obres previstes en la planificació del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA) de regadius declarats d'interès general, amb una despesa pública de 72 milions d'euros que mobilitzaran una inversió total d'obra executada de 175 milions d'euros. Aquest programa contempla 14 actuacions per modernitzar 29.000 hectàrees de superfície cultivable.
El pla per a la millora i l'eficiència de la sostenibilitat de regadius a càrrec del mecanisme de recuperació tindrà una segona fase a partir del 2022 amb una inversió pública de 303 milions d'euros i 48 noves actuacions. El total d'aquest pla suma 563 milions d'euros de fons públics, que amb el 20% de col·laboració privada suposarà una injecció de 704 milions d'euros i la modernització de més de 100.000 hectàrees de regadius.
Els projectes inclosos s'han seleccionat a proposta de les comunitats autònomes, d'acord amb els requisits de sostenibilitat ambiental, eficiència energètica i implementació de noves tecnologies que exigeix la Unió Europea per a l'aplicació dels fons de recuperació. En estar finançats amb aquests fons, les obres han d'estar acabades l'any 2026.
Luis Planas ha destacat que es tracta de "la inversió pública en regadius sostenibles més gran de les últimes dècades" i que suposarà un avanç importantíssim no només en la sostenibilitat mediambiental, en l'eficiència dels recursos i en la tecnificació, sinó també en la millora de la productivitat i la rendibilitat del sector agrari.
Espanya té la superfície de regadius més gran d'Europa, 3,8 milions d'hectàrees, i aquest tipus de cultiu ha sigut, segons Planas, una eina clau per a la competitivitat del sector agrícola per la seva capacitat per generar valor. "Qui vol dedicar-se a la terra ha de treballar l'aigua", ha assegurat el ministre, i ha precisat que el 23% de la superfície conreada a Espanya és de regadiu, però s'hi genera el 65% de la producció final agrícola .
Els regs més eficients suposen prop del 77% de la superfície de reg, amb més de 2,9 milions d'hectàrees, de les quals gairebé 2,1 milions d'hectàrees corresponen al sistema de reg localitzat i prop de 885.000 hectàrees al grup constituït per aspersió i automotriu. Encara hi ha 888.094 hectàrees que es reguen per gravetat.